Központi Címregiszter, közös célok reményében
Szakmai továbbképzést tartottak a Lechner szakértői Pécsett
A Központi Címregiszterhez, azaz KCR-hez kapcsolódó továbbképzésen tartottak előadásokat a Lechner Tudásközpont ingatlan-nyilvántartási és geodéziai szakértői Pécsen májusban. A gyakorlati fókuszú prezentációkból a résztvevő jegyzők és polgármesteri hivatali ügyintézők a KCR használatának lehetőségeiről, jogi hátteréről és ingatlan-nyilvántartással való kapcsolatáról szerezhettek naprakész tudást.
Szakmai napon osztották meg tudásukat május 18-án a „kincses Baranya” fővárosában, Pécsen a Lechner Tudásközpont Ingatlan-nyilvántartási és Geodéziai Igazgatóságának szakértői. A jegyzőknek, illetve a polgármesteri hivatalokban dolgozó ügyintézőknek szervezett szakmai nap fókuszában a Központi Címregiszterhez (KCR) kapcsolódó önkormányzati és ingatlanügyi hatósági feladatellátás témaköre állt.
A hallgatóság sorait a környező önkormányzatok jegyzői, jegyzői feladatellátást segítő ügyintézői alkották. Elsőként Jánossy András, a Lechner Tudásközpont geodéziai vezető szakértője által összeállított a Közös Célok Reményében... a Lechner ingatlan-nyilvántartási szolgáltatásai című videóelőadásra került sor. A hallgatóság betekintést kapott a hazai ingatlan-nyilvántartás kezdeteiről és történetéről, a jelenlegi ingatlan-nyilvántartás informatikai rendszereiről, valamint az állampolgároknak és intézményeknek szóló, Lechner Tudásközpont által biztosított, elektronikus ingatlan-nyilvántartási szolgáltatásokról is.
Darabánt Miklós TAKARNET ügyfélszolgálati felelős az Ingatlan-nyilvántartás–Központi Címregiszter kapcsolata és földügyi megközelítése témában ismertette a KCR jogi és igazgatási hátterét, valamint az ingatlan-nyilvántartással való kapcsolatát.
Végezetül – a megelőző gondolatmenetet folytatva és a jogi környezetre vissza-vissza utalva – Nagy Péter ingatlan-nyilvántartási rendszertámogató szakértő tartotta meg a tárgyhoz kapcsolódóan a gyakorlati kérdéseket felvázoló, az életből vett példákkal sűrűn tűzdelt előadását.
2015 előtt Magyarországon a közigazgatás nem rendelkezett egységes, központi, az ország valamennyi címét lefedő cím-adatbázissal. Az ingatlanok címadatai 2015 januárja óta kerülnek az ingatlan-nyilvántartásba a Központi Címregiszterből automatikus címadatátvétel útján. Korábban a címek a különböző címnyilvántartások változtatásai és a hozzájuk kapcsolódó folyamatok miatt nem egységes szellemben készültek, különböző, elkülönült jogszabályok rendelkeztek róluk, a címkezelés nem volt egységes. A „Közhiteles címregiszter kialakítása” projekt keretében kialakították a hazai címkezelés egységes jogszabályi környezetét igazgatási folyamatait és megvalósult egy központi teljes címnyilvántartás. A címregiszter nyilvántartás adatai elérhetővé váltak a közigazgatás szereplői számára.
Az ingatlan-nyilvántartáshoz kapcsolódó szakmai napot Tukora Edit címnyilvántartási csoportvezető szervezte. A helyszíneként szolgáló városháza Pécs főterén foglal helyet, szemben a Baranya Vármegyei Kormányhivatal székhelyéül is szolgáló megyeházával, így együtt is részesei Pécs egyik legimpozánsabb építészeti jellegzetességének, a Széchenyi térnek.
Kép forrása: ORKA - Országos Kataszteri Mintaalkalmazás / Lechner Tudásközpont